Jak analiza konkurencji wpływa na sukces Twojej firmy?

2 stycznia, 2024
< Powrót do bloga

Dlaczego niektóre firmy osiągają sukces online, podczas gdy inne pozostają w tyle? Sekret często tkwi w umiejętności skutecznej analizy konkurencji. Monitorowanie działań innych firm, czyli analiza konkurencji to kluczowy element strategii marketingowej, który może znacząco wpłynąć na rozwój i widoczność Twojego biznesu w przestrzeni internetowej.


 

Czym jest analiza konkurencji?

Analiza konkurencji to proces identyfikacji i monitorowania firm, które działają w tej samej branży i kierują swoje usługi lub produkty do podobnej grupy odbiorców. Przykładowo Twoja firma działa w branży budowlanej i zajmuje się remontami oraz wykończeniem wnętrz. Twoim klientem może być np. segment B2C, czyli klient który jest na etapie budowy domu i szuka ekipy remontowej. Firm podobnych do Twojej jest prawdopodobnie w okolicy jeszcze kilka, a jeżeli działasz na terenie całej Polski to skala konkurencji się zwiększa. Konkurujecie ze sobą w zakresie tego konkretnego segmentu klienta. Analiza konkurencji to praktyka, która obejmuje szeroki zakres działań, mających na celu zdobycie jak największej ilości informacji na temat konkretnych firm z twojej branży. 


Jakie są najważniejsze wskaźniki analizy konkurencji?

Do kluczowych danych, które powinniśmy pozyskać w ramach analizy konkurencji, należą:

  • Oferta konkurencji i grupa docelowa: Zrozumienie produktów lub usług oferowanych przez konkurencję oraz ich docelowej grupy klientów.
  • Model biznesowy: Poznanie strategii, według której konkurencja generuje przychody.
  • Wyniki marketingowe, public relations i sprzedażowe: Śledzenie efektywności działań marketingowych, relacji publicznych i wyników sprzedaży konkurentów.
  • Analiza SWOT: Ocena mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń konkurencji.
  • Wzorce działań: Zidentyfikowanie kluczowych wzorców działania konkurencji.

Analiza konkurencji to proces długofalowy, który wymaga cierpliwości. Jednak z odpowiednią strategią może przynieść niesamowite efekty, umożliwiając uzyskanie przewagi nad innymi firmami.

Analiza konkurencji w marketingu internetowym

Dlaczego warto analizować działania konkurencji?

  1. Ocena czasu potrzebnego na osiągnięcie sukcesu: Dzięki analizie konkurencji możesz ocenić, ile czasu potrzebujesz, aby stać się liderem w swojej branży.

  2. Rozpoznawalność marki: Sprawdzisz, czy Twoja marka jest rozpoznawalna w porównaniu do konkurencji. W jakich środowiskach Twoja firma jest znana? Czy jest jakaś nisza klientów, do której Twoje działania nie docierają w żądnym stopniu? 

  3. Planowanie wydatków: Analiza konkurencji pozwala zaplanować wydatki na zwiększenie rozpoznawalności i skuteczność działań marketingowych. Przykładowo jeżeli konkurencji nie korzysta jeszcze z reklamy internetowej, czy działań SEO - jest to szansa dla Twojej firmy. Jeżeli Twoja firma zacznie działać jako pierwsza w świecie online marketing będzie dużo tańszym przedsięwzięciem. Innym firmom ciężko będzie Cię dogonić w przyszłości. 

  4. Zarządzanie ryzykiem: Śledzenie działań konkurencji umożliwia unikanie błędów innych firm i zniwelowanie ryzyka.

  5. Ocena opłacalności działań: Analiza konkurencji pozwala szybko ocenić, które działania są bardziej opłacalne i przynoszą większe korzyści. Jeżeli widzimy, że konkurencja inwestuje spore zasoby np. w pozycjonowanie strony www, ale nie korzystają z reklamy w Social Mediach, jest to dla nas wskazówka. Być może SEO w tej branży przynosi dużo lepsze wyniki. Warto na początku skupić się wyłącznie na takiej ścieżce marketingowej. 

 

Analiza konkurencji w marketingu internetowym

W dzisiejszym świecie, gdzie blisko 80% Polaków dokonuje większości zakupów online. Analiza konkurencji w marketingu internetowym staje się więc niezbędnym narzędziem sukcesu. Dlatego warto zacząć od analizy SEO, która skupia się na kluczowych elementach wpływających na widoczność strony w wyszukiwarkach. Warto również skorzystać z pełnego audytu działań marketingowych, które zawierają w sobie między innymi właśnie analizę konkurencji.

Jak przeprowadzić analizę konkurencji w wyszukiwarkach? Rozpocznij od analizy SEO, skupiając się na identyfikacji fraz kluczowych, na których konkurencja pozycjonuje się wyżej. Wybierz swojego głównego rywala i określ benchmark, czyli lidera w branży, którego wyniki chcesz prześcignąć.

Chcesz, aby działania marketingowe Twojej firmy przynosiły widoczne efekty?
Sprawdź audyt działań marketingowych od A do Z!

Sprawdź szczegóły!

Narzędzia do analizy konkurencji

Na rynku dostępnych jest kilka płatnych narzędzi do skutecznej analizy konkurencji. Wśród nich warto wymienić Senuto, Semstorm, Ahrefs czy Semrush. Dzięki tym narzędziom możesz śledzić widoczność konkurencji, analizować słowa kluczowe, profil backlinkowy oraz monitorować ich wyniki w wyszukiwarkach.

Kiedy wykonać analizę konkurencji?

Analizę konkurencji warto więc przeprowadzać regularnie, nie tylko na etapie startu działalności. Codzienne, tygodniowe lub miesięczne monitorowanie działań konkurencji pozwala utrzymać elastyczność i dostosować strategię biznesową do zmieniających się warunków rynkowych. Szczególną uwagę zwróć na audyt własnej strony, zmiany na stronach konkurencji oraz personalne zmiany w ich działach marketingu.

Monitoruj działania konkurencji

Istnieje wiele narzędzi monitorowania marki w internecie, takich jak Brand24, czy SentiOne. Umożliwiają one bierne lub aktywne śledzenie opinii o firmie w sieci. Świadomość tego, co mówi się o konkurencji, może być cennym źródłem informacji dla działań Twojej firmy!

Przeczytaj również

Bezpłatna konsultacja
crossmenuchevron-downcross-circle